سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

«مجموع فروش بهاری سینماها ۶۱ میلیارد تومان بود.» این خبر در آغازین روزهای تابستان داغ شاید امیدهای بسیاری برانگیخت؛ امیدهایی از جنس رکوردزنی در فروش و تعداد مخاطب برای فیلم‌هایی که حدس زده می‌شد بهار سینمای ایران را با شرایطی مطلوب‌تر بدرقه کنند.

سینما

حالا در نيمه تابستان بررسي وضعيت فروش فيلم‌ها تكليف خيلي از معادله‌ها را روشن كرده است.

  • معادله اول: خنده و ديگر هيچ!

روخواني نام 3فيلم اول جدول پرفروش‌هاي بهار96 پيش از هر چيز تكليف يك موضوع را در وضعيت مخاطب‌شناسي امروز سينماي ايران به اين قرار مشخص مي‌كند؛ كمدي هميشه مي‌فروشد! حالا مي‌توانيد به جاي «هميشه» مثلا بنويسيد هياهوي انتخابات يا تعطيلات طولاني و كشدار تقويم. تأييد ماجرا هم از اين قرار است كه «گشت۲» و «نهنگ عنبر: سلكشن رويا» هر كدام با بيش از ۱۹ ميليارد تومان و «خوب، بد، جلف» با بيش از ۱۶ميليارد تومان پرفروش‌ترين‌هاي۹۶ بوده‌اند.

البته استقبال تماشاگران از فيلم‌هاي كمدي در همه جاي دنيا نسبت به‌گونه‌هاي ديگر بسيار بهتر است اما بهار امسال و همزمان‌شدن با ايام برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و‌ماه رمضان اين تصور را ايجاد كرده بود كه شايد چينش فروش فيلم‌ها تغيير يابد و كمدي‌ها كمتر جدي گرفته شوند؛ حدسي كه به واقعيت بدل نشد و كمدي‌ها صدر جدول فروش فصل آغاز سال را دربست در اختيار خود گرفته‌اند.

  • ماجراي فاصله

در رده‌بندي پرفروش‌ترين‌هاي امسال رتبه‌هاي چهارم و پنجم در اختيار 2فيلم پرسروصداست؛ از يك‌سو «اكسيدان» 5ميليارد و 500ميليوني انتقادهايي پررنگ برانگيخت و از سوي ديگر، «ماجراي نيمروز» 4ميليارد و 500ميليوني با چند سيمرغ بلورين و يك روايت پرحاشيه تاريخي در گود رقابت قرار داشت. نكته مهم درباره جدول پرفروش‌ها اين است كه ميان فيلم‌هاي سوم و چهارم با رتبه سوم يك فاصله معنادار 10ميليارد توماني هست.

  • خواب در ساعت 5عصر

اكران نخستين تجربه كارگرداني مهران مديري در سينما با رقمي شگفت‌انگيز در گيشه شروع شد اما به‌نظر مي‌رسد آن هيجان ابتدايي حالا تا حدودي فروكش كرده و مجموع درآمد «ساعت 5عصر» هنوز به 4ميليارد تومان نرسيده است. اين يعني فيلم به حتم نخواهد توانست خودش را به كهكشاني‌هاي صدر جدول برساند. با اين همه، مديري خودش دست به‌كار شده و حتي رنج سفر به ديگر شهرها و ديدن فيلم همراه تماشاگران را به جان خريده تا بلكه از يك شكست تجاري جلوگيري كند.

ديگر فيلم مهم اين روزها كه تصور مي‌شد تماشاگران را به سالن‌هاي تاريك بكشاند، «رگ خواب» حميد نعمت‌الله است؛ بحث‌انگيزترين فيلم جشنواره گذشته با بازي ليلا حاتمي در حالي به فروش 3ميليارد توماني رسيده كه خيلي‌ها معتقد بودند از بهترين‌هاي گيشه 96مي‌شود. آنچه اوضاع را نوميدكننده‌تر مي‌كند،

در صف اكران بودن فيلم‌هايي چون «نگار» رامبد جوان، «خفگي» فريدون جيراني و «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» تهمينه ميلاني است كه تقريبا هيچ‌كدام ظرفيت پرفروش‌شدن را ندارند. به اينها اضافه كنيد آغاز محرم از 31شهريور را تا ببينيد زدن ركورد 6فيلم بالاي 10ميليارد سال 95براي سينماي ايران رؤيايي دست‌نيافتني است.

کد خبر 378104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha